• Perspektiv: Moral panics
    Moralpanik i fotbollsdebatten?

    Vad har Siewert Öholm med fotbollssäkerhet att göra? Är arbetet på området känslostyrt?

  • Perspektiv
    Nationell samordnare?

    Konflikten runt utvecklingen i Göteborg, har fått politiken att reagera. Kan en nationell samordnare vara lösningen?

  • Perspektiv: Ett återkommande mönster
    Dags att lära av historien

    Forskning och erfarenhet pekar på vikten av samverkan mellan polisen och fotbollen. Verkligheten är en annan.

  • Perspektiv: Kriminella nätverk
    Kriminella nätverk på läktarna?

    Polisen i Region Väst har nyligen klassificerat tre supportergrupper som "Kriminella nätverk". Vi granskar fallet.

Nyheter & Perspektiv

Nyheter

Enable på ESBP

Som ett led i att utveckla vår förmåga kring organisationsstyrning och ledarskap – från vårt perspektiv centrala delar av en hållbar svensk fotboll – har en av våra medarbetare deltagit ...

Nyheter

”Dialog som funkar”

Enable Sverige deltog nyligen i ett lunchwebbinarium under titeln ”Dialog som funkar – likheter och skillnader mellan olika kulturer”. Arrangör var NOD, en myndighet med ett dialogförstärkande uppdrag. Här kan ...

Perspektiv: Moral panics

3. Effekterna på säkerhetsarbetet

I den här serien har vi diskuterat hur tonläget i offentlig debatt kan påverka vårt tänkande och leta sig hela vägen in i professionellt beslutsfattande. Vi har gett exempel på ...

Arbetsområden

Frågor & svar

För att bidra till ett kunskapsbaserat offentligt samtal, har vi sammanställt en rad vanliga frågor - samt försökt besvara dem. Smakprov på innehållet:

”Dom är inga riktiga supportrar!” Uttrycket syns ofta i debatten efter olika incidenter. Men går det att säga ”vem som är en ’riktig’ supporter”?

“Pyroteknik är livsfarligt och måste stoppas till varje pris!” “Det är ingen fara – ingen har dött av lite bengaler!”

Debatten om riskerna med pyro väcker känslor, men vad vet vi egentligen?

“Varför ska samhället betala för säkerheten runt fotbollen!?” Frågan är vanlig – men är den rimlig? Vi reder i det.

“Polisen är supporterfientlig! De vill döda en fri och spontan läktarkultur!” Synpunkten är vanlig inom supportersubkulturen. Men är det sant?